Terug naar hoofdscherm
Glasobject, Kari Alakoski (FIN) (foto 1 van 5)
Glasobject, Kari Alakoski (FIN) (foto 1 van 5)

Zomerexpostie met collectie glaskunst uit Finland

Zaterdag 22 juli 2017, 13:00 tot 17:00

Glasobjecten van glaskunstenaars uit Finland en Nederland in uiteenlopende vormgeving, kleur, glastechniek en functionaliteit.

In haar autonome serie geblazen glaskunst (‘Finally together’) laat Marja Hepo-aho (FIN, Riihimäki) zich inspireren door de duurzaamheid en de kracht van de natuur. Water is daar een belangrijk element in, in bevroren conditie, stromend of als regendruppel. Hepo-aho combineert op unieke en sublieme wijze de schoonheid van geblazen glas - als water - met eeuwenoude op locatie gevonden stenen. Zelf zegt zij daarover: ‘By bringing these two elements into one I continue thousant years old shapes to contemporary glass’. In haar nieuwste werken uit deze serie, voor het eerst te zien in Galerie De Burgerij, stelt ze zich in deze context de vraag welke doelen en ambities zijn waardig, duurzaam en het waard na te steven? Behalve autonome glaskunst is figuratief werk van Hepo-aho te zien met ingegraveerd glas (‘Owl sculptures’) en toegepaste kunst.

Meesterglasblazer Kari Alakoski (FIN, Riihimäki) begon zijn carrière in de beroemde Finse Iittala glasfabriek (bekend o.a. van de iconische Aalto vaas). Ook hij verkoos de autonome kunst boven de conventionele en werkt inmiddels vanuit eigen glasatelier in Riihimäki. Zowel zijn technieken als zijn vormgeving zijn onderscheidend en persoonlijk. Hij schuwt het experiment niet. Met gebruik van stoom kan hij vormen maken die niet mogelijk zijn met uitsluitend glasblazen. Alakoski past Scandinavische glasblaastechnieken toe waarin Italiaanse vormtradities te herkennen zijn. Zijn glaskunst is gracieus en harmonieus van vorm, kleur en lijn, waarin buitengewoon geraffineerde patronen ontspringen. Ze zijn ontsproten uit zijn respect voor het leven en zijn verlangen naar respectvol en genuanceerd denken.

De glassculpturen en -objecten van Linda van Huffelen (NL, Schipborg) kenmerken zich door vloeiende lijnen en kleurverloop bij voorkeur in reliëf. Vernieuwend en volgens eigen procedé vervaardigd, zijn haar gestapelde sculpturen. Het lijkt gelijmd glas, maar het is samengesmolten. Hierdoor ontstaan spannende contrasten tussen strak en vervormd glas.

De meer organische glasobjecten van Mary Quarles van Ufford (NL, Vorden) zijn zowel transparant als ondoorzichtig, waardoor het licht reflecteert en absorbeert. Graag gaat zij de uitdaging aan in haar glaskunst andere materialen te verwerken. Zij volgde diverse seminars bij meisterfuser Detlef Tanz (Duitsland).

De zwart-wit tekeningen van Cobi de Jong (NL, Nootdorp) zijn residuen van lijnen die er toe doen. In haar tekeningen van ambachten, van het dagelijks leven, laat ze veel over aan de verbeelding: niet getekende lijnen blijken te bestaan. Ook lijken lijnen niet te kloppen of er ogenschijnlijk niet toe te doen. In haar landschapstekeningen in viltstift fascineert haar lijnenspel nog sterker: wat als de lijn wordt weggelaten, verschuift, verdubbelt, er streepjescodes worden gebruikt? Haar werk is de resultante van een continue zoektocht naar de essentie van de lijn zelf. De Jong studeerde af aan de Academie voor Schone Kunsten in Arendonk (België).

De transparant gekleurde schilderijen van Mieke van de Koot (NL, Assen) ontstaan deels intuïtief. Een emotie, een woord, een verhaal of gebeurtenis kan genoeg zijn voor het ontstaan van beelden in kleuren. Gebruikmakend van een breed palet aan schildersmaterialen werkt Van de Koot haar thematiek uit. Ze kiest en combineert aquarelverf met inkten en voegt daar desgewenst andere materialen aan toe. Het resultaat kan figuratief, geabstraheerd of abstract zijn.

 

 

Locatie: Zutphenseweg 11, Vorden

 

Bericht aan de redacteur van dit agenda-item

Bericht aan de redacteur

Bericht
Naam afzender
E-mail afzender

Bezig met het versturen van het bericht...

 

Voor meer informatie:

website   Facebook   

 

 

E-mail

     Deel:

  

Stuur door

Onderwerp
Bericht
Glasobjecten van glaskunstenaars uit Finland en Nederland in uiteenlopende vormgeving, kleur, glastechniek en functionaliteit.

In haar autonome serie geblazen glaskunst (‘Finally together’) laat Marja Hepo-aho (FIN, Riihimäki) zich inspireren door de duurzaamheid en de kracht van de natuur. Water is daar een belangrijk element in, in bevroren conditie, stromend of als regendruppel. Hepo-aho combineert op unieke en sublieme wijze de schoonheid van geblazen glas - als water - met eeuwenoude op locatie gevonden stenen. Zelf zegt zij daarover: ‘By bringing these two elements into one I continue thousant years old shapes to contemporary glass’. In haar nieuwste werken uit deze serie, voor het eerst te zien in Galerie De Burgerij, stelt ze zich in deze context de vraag welke doelen en ambities zijn waardig, duurzaam en het waard na te steven? Behalve autonome glaskunst is figuratief werk van Hepo-aho te zien met ingegraveerd glas (‘Owl sculptures’) en toegepaste kunst.

Meesterglasblazer Kari Alakoski (FIN, Riihimäki) begon zijn carrière in de beroemde Finse Iittala glasfabriek (bekend o.a. van de iconische Aalto vaas). Ook hij verkoos de autonome kunst boven de conventionele en werkt inmiddels vanuit eigen glasatelier in Riihimäki. Zowel zijn technieken als zijn vormgeving zijn onderscheidend en persoonlijk. Hij schuwt het experiment niet. Met gebruik van stoom kan hij vormen maken die niet mogelijk zijn met uitsluitend glasblazen. Alakoski past Scandinavische glasblaastechnieken toe waarin Italiaanse vormtradities te herkennen zijn. Zijn glaskunst is gracieus en harmonieus van vorm, kleur en lijn, waarin buitengewoon geraffineerde patronen ontspringen. Ze zijn ontsproten uit zijn respect voor het leven en zijn verlangen naar respectvol en genuanceerd denken.

De glassculpturen en -objecten van Linda van Huffelen (NL, Schipborg) kenmerken zich door vloeiende lijnen en kleurverloop bij voorkeur in reliëf. Vernieuwend en volgens eigen procedé vervaardigd, zijn haar gestapelde sculpturen. Het lijkt gelijmd glas, maar het is samengesmolten. Hierdoor ontstaan spannende contrasten tussen strak en vervormd glas.

De meer organische glasobjecten van Mary Quarles van Ufford (NL, Vorden) zijn zowel transparant als ondoorzichtig, waardoor het licht reflecteert en absorbeert. Graag gaat zij de uitdaging aan in haar glaskunst andere materialen te verwerken. Zij volgde diverse seminars bij meisterfuser Detlef Tanz (Duitsland).

De zwart-wit tekeningen van Cobi de Jong (NL, Nootdorp) zijn residuen van lijnen die er toe doen. In haar tekeningen van ambachten, van het dagelijks leven, laat ze veel over aan de verbeelding: niet getekende lijnen blijken te bestaan. Ook lijken lijnen niet te kloppen of er ogenschijnlijk niet toe te doen. In haar landschapstekeningen in viltstift fascineert haar lijnenspel nog sterker: wat als de lijn wordt weggelaten, verschuift, verdubbelt, er streepjescodes worden gebruikt? Haar werk is de resultante van een continue zoektocht naar de essentie van de lijn zelf. De Jong studeerde af aan de Academie voor Schone Kunsten in Arendonk (België).

De transparant gekleurde schilderijen van Mieke van de Koot (NL, Assen) ontstaan deels intuïtief. Een emotie, een woord, een verhaal of gebeurtenis kan genoeg zijn voor het ontstaan van beelden in kleuren. Gebruikmakend van een breed palet aan schildersmaterialen werkt Van de Koot haar thematiek uit. Ze kiest en combineert aquarelverf met inkten en voegt daar desgewenst andere materialen aan toe. Het resultaat kan figuratief, geabstraheerd of abstract zijn.
Persoonlijk bericht
Naam afzender
E-mail afzender
Naam ontvanger
E-mail ontvanger

Bezig met het versturen van het bericht...